Pages

11.12.10

Kini Masuk Musim Cinta


Assalamualaikum pembuka bicara..
Kali ni aq nak cerita tentang Musim Cinta.. Agak-agak menarik tak? Baca dulu ye.. hehehe..
Pertama sekali, mungkin korang pernah mengalami atau melihat pasangan korang mengalami hal-hal seperti berikut:
1. Kita rasa sangat mencintai pasangan kita, bila kita bangun di pagi hari, terganggu olehnya dan kemudian merasa marah padanya.
2. Kita mencintai, sabar, dan menerima, dan hari berikutnya kita merasa tak puas hati.
3. Kita tak dapat bayangkan tak mencintai pasangan kita, pada hari berikutnya kita bertengkar dan kemudian berfikir untuk berpisah.
4. Pasangan kita melakukan sesuatu untuk menyatakan cintanya, tiba-tiba je kita marah sebab dia pernah tak peduli kat kita di masa lampau.
5. Kita begitu tertarik pada pasangan kita, dan tiba-tiba kita merasa mati rasa di hadapannya.
6. Kita bahagia bersama pasangan kita, tapi tiba-tiba rasa tak selamat dengan hubungan itu @ tak berdaya untuk dapatkan apa yang kita perlukan.
7. Kita merasa yakin dan pasti bahawa pasangan kita mencintai kita, tiba-tiba kita merasa putus asa dan sengsara.
8. Kita banyak menunjukkan cinta kita, dan tiba-tiba kita menarik diri, menghukum, mengecam, marah, atau rasa nak menguasai.
9. Kita tertarik pada pasangan kita, tapi masa dia cukup sedia nak ikat kita, kita tak tertarik lagi atau merasa orang lain lebih menarik.
10. Kita selesa dengan keadaan dan kehidupan kita sendiri, tapi tiba-tiba kita rasa ditinggalkan dan tak layak.
11. Kita menikmati hari-hari yang menyenangkan dan sangat ingin bertemu pasangan, tapi bila kita bertemu dengannya, sesuatu yang dikatakannya membuat kita kecewa, murung, bosan, atau menjauh secara tiba-tiba.

Tunggu japppppp....
Jangan cpt sgt wat kesimpulan  bahawa itu adalah tanda-tanda cinta kita sudah hilang dan saatnya mengakhiri hubungan sebab itu semuanya salah.
Jelas dalam hubungan itu ada yang namanya Musim-Musim Cinta.
Hubungan itu boleh disamakan dengan taman, bila diharapkan tumbuh subur, perlu dibaja & disiram, rumput liarnya dicantas, dan diberikan perhatian rapi, kena jaga dengan mengira musim-musim dan cuaca-cuaca yang akan dialaminya.
Macam tu juga untuk menjaga CINTA, kita harus faham musim-musim untuk memenuhi keperluannya.


Berikut merupakan Musim Cinta. Baca betul-betul k, hehehe..

Musim Bunga Cinta
Saat jatuh cinta adalah sama macam Musim Bunga, kita berfikir akan bahagia untuk selamanya, kita tak boleh bayangkan untuk tak mencintainya.
Ini adalah saat-saat yang penuh keajaiban, semuanya nampak indah, sempurna dan berjaya tanpa usaha dan kita macam boleh lalui segalanya dengan mudah.

Musim Panas Cinta
Ini adalah saat kita menghadapi hal yang sangat berbeza dengan gambaran kita tentang cinta.
Saat dimana kita menyedari bahawa pasangan kita tak sesempurna yang kita duga dulu, dan kita juga harus menjaga hubungan kita.
Kekecewaan dan perasaan putus asa pasti muncul.
Taman kering perlukan lebih banyak air di bawah teriknya matahari, rumput-rumput liar perlu dicabut.
Susah nak bagi dan mendapatkan cinta yang kita perlukan dan ternyata kita tak sentiasa merasa bahagia dan merasa dicintai.
Tika ini, sebahagian pasangan merasa kecewa dan tak mau menjaga hubungan tu lagi, secara tak realistik dorang harapkan hubungan macam Musim Bunga dulu.
Mereka mula menyalahkan pasangan dan menyerah kalah tanpa dorang sedar yang cinta perlukan kerja keras di bawah teriknya matahari.
Musim ni gak, kita kena penuhi keperluan pasangan kita dan mendapatkan cinta yang kita perlukan dan kita tak boleh harapkan ini berlaku secara automatik, tapi kita kena kerja keras.

Musim Luruh Cinta
Bila da kerja keras masa Musim Panas, kita akan menuai hasilnya di musim gugur. Di mana musim ni kita akan puas menikmati saat-saat emas.
Saat cinta menjadi lebih matang dan penuh penerimaan terhadap kekurangan pasangan kita ataupun diri kita sendiri.
Saat ni adalah saat saling berterima kasih dan berkongsi rasa, dan saat berehat untuk menikmati cinta yang kita ciptakan pada Musim Panas.

Musim Sejuk Cinta
Ini adalah saat-saat beku dan penuh kehampaanm, huhuhu..
Saat-saat menarik diri di mana saatnya untuk melihat lebih dalam kepada diri kita sendiri, dan bukan pada pasangan kita.
Waktu ni mungkin akan muncul kepedihan atau bayangan diri kita dan perasaan-perasaan atau trauma yang belum diselesaikan di masa lalu.
Masa-masa menyendiri dalam suasana gelap. Kalau masa ni boleh kita lalui, maka kita akan punya harapan, cinta, dan melimpahnya berbagai kemungkinan.
Saat kita boleh menyembuhkan semua luka selama perjalanan musim sejuk, kita akan sanggup membuka hati dan merasakan kembali indahnya Musim Bunga.

Hubungan yang berjaya
Bila kita rasa yakin nak bercinta, kita akan rasa ada alasan untuk merasa penuh harapan dan kita akan berjaya menembusi musim-musim cinta.
Ingat tau sebenarnya cinta ni ada sifat bermusim.
Pada Musim Bunga cinta terasa mudah.
Pada Musim Panas sangat perlukan kerja keras.
Pada Musim Gugur kita boleh merasa puas.
Tapi bila Musim Sejuk, kita mungkin merasa hampa.
Situasi yang sukar boleh buat kita lupa segala maklumat tentang bagaimana menghadapinya, dan secara emosional akan easa putus asa.
Tapi yang penting, jangan menyerah dan terus berusaha ok..
Ganbate Kudasai!!! =)

0 komen:

Post a Comment